گروه کوهنوردی مارلیک

گزارش برنامه قلعه ارزنگ

بر فراز قله ارژنگ (ارتفاع از سطح دریا ۲۸۵۰متر) در جنوب روستای زیبای میناوند طالقان قلعه ارژنگ قرار گرفته است.اين قلعه در ضلع جنوب غربي دهكده ميناوند از توابع طالقان قرار دارد. قلعه ارژنگ در سال 544 به امر كيامحمد بن بزرگ امير ساخته شد. در اين قلعه راهروهاي زيرزميني وجود دارد كه برخي از آنها توسط تونل هايي به هم متصل هستند. ديوارهاي قلعه از سنگ و ساروج است. سفالهايي كه از اطراف قلعه به دست آمده مربوط به قرن 5 تا 7 هـ.ق است برای رسیدن به این قلعه پس از عبور از زمینهای روستا در بالا دست از دامنه شرقی کوه پس از عبور از یک سیل بند از شیب بسیار تند به سمت قله حرکت کنید. گفته می شود این قلعه را بر روی بقایای قلعه ای از دوره ساسانی بنا کرده اند.(قدمت بنای اصلی قلعه مربوط به ۱۷۰۰ سال پیش می شود!).دیوارهای سنگی باقیمانده از قلعه نمایانگر نحوه معماری منحصر به فرد قلعه جهت دیده بانی می باشد. موقعیت منحصر به فرد قلعه باعث اشراف کامل دیده بانها تا انتهای دره طالقان می گردیده است. از فراز قلعه نمای بسیار زیبایی از دریاچه سد طالقان و هم چنین ارتفاعات البرز ( قله شاه البرز با ۴۴۰۰متر ارتفاع از سطح دریا و دیگر قلل مرتفع منطقه ) مشاهده میشود.افسوس و صد افسوس که این بنای باستانی با اهمیت از دیدگاه توریسم بدون هیچ توجهی به حال خود رها شده و در حال تبدیل به تلی از سنگ و خاک است  ا

قدمت تاریخی : دوران تاریخی و اسلامی حدود 1500 سال پیش

ارتفاع از سطح دریا : 2895 متر

ا هالی روستای فشندک آنرا « ارجنگ قلاع » يا « آرچنگ قلا » و اهالی روستای میناوند آنرا « ارژنگ » و در متون تاریخی قلعه « ارژنگ » نامیده اند .

مسیر سهل الوصول قلعه از سمت جنوب شرق آن می باشد که دارای شیب نسبتا ملایم است و یا از ارتفاعات جنوبی قلعه که بنام « خراسان کول » و « زرده چال » نامیده می شود ، به طرف کوهی که قلعه برفراز آن احداث شده ، کشیده شده است . قلعه ارژنگ دارای طول حدود 65 متر و عرض 15 متر می باشد . در سطح قلعه آثار و بقایای زیادی از معماری که شامل اطاق ها ، راهروها ، انبار و برج های مراقبت و نگهبانی می باشد ، مشاهده می شود . در وضعیت فعلی ، بدنه شمالی دو برج که نیمه جنوبی آن فرو ریخته ، یکی در سمت جنوب غربی قلعه و دیگری در سمت جنوب شرقی قلعه قابل رویت می باشد . در فضای داخلی قلعه آثار سه اطاق نسبتا بزرگ (4×3 متر) و یک راهرو که سقفشان فرو ریخته است و توسط حفاران قاچاق داخل آنها خالی شده است ، به خوبی نمایان می باشد .

در منتهی الیه ضلع شمال شرق قلعه فضای بزرگی به ابعاد تقریبی 3×3×4 متر در دل صخره ایجاد شده که با توجه به بقایای اندود ساروج در کف و بدنه دیوارها به نظر می رسد آب انبار قلعه باشد .

در ضلع جنوب شرق قلعه ، بقایای یکی از برج های نگهبانی در آنجا مشهود است که در امتداد شمال به جنوب آثار راهرو یا کانال عبوری به ابعاد تقریب 30×2 متر در دل صخره و کوه دیده می شود که ظاهرا مسیر ورود به قلعه بوده است .

در سطح قلعه و به خصوص کنار دیوارهای داخلی آن بوته های زیادی از گیاه هوم که در عهد ساسانیان مورد احترام و تقدیس بوده ، روییده است . با توجه به اینکه در نقاط دیگر این روستا چنین گیاهی یافت نمی شود جای تعجب دارد .

درباره اهمیت نقش تاریخ قلعه ارژنگ این چنین آمده است :

قلعه ارژنگ که خرابه های آن تا امروز بالای ده میناوند طالقان است ، در سال 544 به امر کیا محمد بن بزرگ امید (538 ـ 557) ساخته شد و در همین سال کیا محمد خود به ساختمان آن سرکشی کرده است . صاحب جامع التواریخ گوید و در محرم سنه اربع و اربعین و خمسمائه ( کیا محمد بن بزرگ امید ) به جانب طالقان برفت و رفیقان و به عمارت دز ارژنگ مشغول بودند .

چهارم صفر آقسنقور فیروز کوهی که والی بود با لشکر به پای دز ارژنگ آمدند ، رفیقان شبیخون بردند و گروهی را بکشتند و بعضی خائب و خاسر بازگشتند و کیا (محمد بن بزرگ امید) با منصوریه مراجعت نموده .

منبع : کتاب طالقان در باستان ، نويسنده : ب . محمد بیگی

روز جمه مورخه12/7/92 طبق برنامه راس ساعت 5بامداد با یک دستگاه مینی بوس از فاز 3 مارلیک حرکت راآغاز نموده و در مسیر همنوردان را سوار کرده و با 30دقیقه تاخیر در پل فردیس ساعت 30/8به روستای میناوند واقع در طالقان رسیدیم.بعد از جلسه معارفه و حرکات کششی  به سمت مکان از قبل تعیین شده برای صرف صبحانه حرکت کردیم و پس از 10دقیقه پیاده روی در مکانی زیبا در کنار همنوردان صبحانه را صرف کردیم (ساعت 40/8) پس از صحبت ها ی آقای لطفی پیرامون برنامه قرار بر این شد که کوله ها را سبک کرده و ناهار را در مینی بوس گذاشته تا ناهار رادر کنار سد صرف کنیم و به این ترتیب ساعت 30/9 راه قلعه را پیش گرفتیم .

ساعت 30/10همنوردان برای استراحتی کوتاه و آموزشهای  سنگنوردی توقف کردنندو پس از گرفتن عکس ساعت 11 به راه خود ادامه دادیم.

قبل از رسیدن به قلعه گروه دو دسته شد  گروه اول سریعتر به سمت قلعه ارزنگ رفته و ساعت 30/12به قلعه رسیده و گروه دوم ساعت 12به مکانی از پیش تعیین شده رسیده تا با گروه اول راه برگشت را پیش بگیرد گروه ساعت2 به پای جوبیار رسیده  و پس از استراحت  و خواندن نماز به سمت مینی بوس حرکت و ساعت 15/3سوار ماشین شده و به سمت مکانی خوش اب وهوا  برای صرف ناهار رفتیم و در ساعت 4در مکانی زیبا در جاده به صرف ناهار مشغول شدیم و ساعت50/4 به سمت جاده رهسپار شدیم و ساعت 45/8برنامه این آدینه به اتمام رسید.

افراد شرکت کننده

خانم ها         وفایی-داوودی-زوله

اقایان      لطفی-صبا -امراء-رضایی-خدادادی- محمدی دوست- ولایی-جلیل جلیلوند-سلطانی-طارمی-بیات- اسمائیل جلیلوند-زوله

سرپرست           هانیه زوله

راهنما                اقای صبا

عکاس               اقای بیات

مسئول فنی              اقای لطفی

تهیه گزارش            هانیه زوله


نظرات شما عزیزان:

رحمان لطفی
ساعت14:20---17 مهر 1392
کوهنوردی عشق به طبیعت است .عشق به طبیعت ورزش مانیست باورماست زندگی ماست باسلام سرپرستی وگزارش برنامه قلعه آرژگ عالی بود به امید دیدار روی بام ایران یعنی قله دماوند
پاسخ:با سلام از توجه شما بسیار ممنونم اگر راهنمای های شما و دوستان نبود مطمئنان روز به این خوبی رقم نمی خورد به امید صعود بر با زیبای ایرانی دماوند


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 17 مهر 1392 12:32 هانیه زوله